گوگل پنالتی چیست ؟ و چگونه پنالتی گوگل را رفع کنیم ؟

آیا وب سایت رقبایتان در حالی که مطالب بی کیفیت تولید می کنند، رتب? بالاتری نسبت به وب سایت شما دارند؟ اگر اخیراً به دلیل مجازات های گوگل ترافیک وب سایت خود را از دست داده اید، در این مقاله می توانید اطلاعات مورد نیاز جهت بهبود وضعیت رتب? وب سایت تان را پیدا کنید. زمان بهبود وضعیت سئو وب سایت پس از اعمال مجازات توسط گوگل می تواند بین 72 ساعت تا چند ماه متغیر باشد. بدون در نظر گرفتن وضعیت وب سایت تان، باید بگوئیم همیشه جای امیدواری وجود دارد و هم? وب سایت ها می توانند به حالت اولی? خود بازگردند.

عوامل مهم در بهبود وضعیت سایت پس از اعمال گوگل پنالتی

  • نوع مجازات (گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، جریمه دستی، بد افزار).
  • شدت مشکل (اُفت کوچک در رتبه بندی، قرار نگرفتن در رتبه بندی، خروج از ایندکس).
  • چقدر سریع می توانید مشکلات وب سایت خود را شناسایی کنید.
  • چقدر سریع می توانید مشکلات پیرامون وب سایت خود را برطرف کنید.
  • مدت زمان درخواستِ تجدید نظر (ارائ? این درخواست در شرایط خاص لازم است).

رایج ترین مجازات های گوگل چه مواردی هستند؟

رایج ترین موارد در مجازات های گوگل، گوگل پاندا و گوگل پنگوئن هستند که با یکدیگر تفاوت دارند اما هر دو می توانند تاثیرات مخرب مشابهی بروی ترافیک وب سایت شما داشته باشند. اولین قدم برای بهبود وضعیت سایت از هر گونه مجازات، شناسایی نوع مجازاتی است که بروی وب سایت شما اعمال شده است.

این کار با بررسی علائم (علائمی مانند اُفت ترافیک سایت، اُفت ترافیک برای کلمه کلیدی به خصوص)، تاریخ های مرتبط با آپدیت های گوگل و هرگونه اخطاریه ای که در Webmaster Tools خود مشاهده نموده اید، انجام می شود.

گام عملی: از راهنمای زیر برای شناسایی دقیق مجازاتی که وب سایت تان را تحت الشعاع قرار داده است، استفاده کنید. اگر متوجه شدید که وب سایت تان به انواع دیگری از مجازات ها واکنش نشان می دهد،  تلاش کنید رابطه ای میان اُفت ترافیک سایت با آپدیت های گوگل پیدا کنید.

چگونه پاندا، پنگوئن و دیگر مجازات ها را شناسایی کنیم؟

گوگل پاندا

یکی از نشانه‌های اصلی این اتفاق، کم شدن ناگهانی ترافیک ارگانیک سایت یا رتبه شما در موتور جستجوی گوگل درست از یک زمان مشخص آپدیت الگوریتم پاندا است.
البته باید این را هم در نظر داشت که خیلی عوامل ممکن است در بروز چنین اتفاقاتی دست داشته باشند. بعضی از سناریوهای احتمالی می‌توانند پیشرفت یک رقیب در بازار (کسی که اخیراً در صفحه نتایج بالاتر از شما قرار گرفته)، جریمه‌های دستی گوگل (برای چک کردن گزارش‌های گوگل به Google Search Console مراجعه کنید)، کاهش‌های فصلی در میزان علاقه مخاطبان و مشتریان شما (مثلا کم شدن تقاضای چوب اسکی در وسط تیرماه) یا حتی به روز رسانی‌های دیگر گوگل (مثلا مربوط به گوگل پنگوئن) باشند.

در صورت بروز چنین اتفاقاتی، مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید مطالعه دقیق اسناد به روز رسانی الگوریتم، مقایسه موارد مطرح شده با وضعیت وبسایت خودتان و تلاش در جهت رفع آن مشکلات است. اگر کاهش ترافیک سایت شما از یک تاریخ مشخص شروع شده، می‌توانید آن را با تاریخ آپدیت‌های گوگل پاندا مقایسه کنید تا سریع‌تر مشکل را پیدا کنید.

گوگل پنگوئن

دومین مجازات رایج در سئو، گوگل پنگوئن است که در درج? اول صاحبان وب سایتی که بیش از حد لینک سازی می کنند را هدف می گیرد. پنگوئن که در سال 2012 معرفی شد الگوریتمی است که به دنبال الگوهای غیر طبیعی لینک سازی می گردد تا وب سایت هایی که با ساخت بیش از حد لینک، قصد دور زدن قوانین گوگل را دارند، شناسایی و مجازات کند.

عقید? گوگل در لینک سازی این است که تمام لینک های خارجی به وب سایت شما باید طبیعی باشند و به دلیل محتوای با کیفیت وبسایت به دست آمده باشد. در نتیجه، هر لینکی که با هدف افزایش رتبه ساخته شده باشد به عنوان ناقض قوانین گوگل شناخته خواهد شد. این لینک ها شامل لینک های خریداری شده، لینک های در خواستی، لینک های تبادلی و لینک های ساخته شده توسط ربات ها می باشد.

هنگامی که الگوریتم های پنگوئن متوجه می شوند شما برای دستکاری رتب? وب سایت در حال ساخت لینک های غیر طبیعی هستید، وب سایت شما را برای کلمه کلیدی (یا کلمات کلیدی) که هدف قرار داده اید مجازات می کند.

در صورتی که الگوریتم پنگوئن شما را تنبیه کند، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:

  • وب سایت تان برای یک کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی) دچار کاهش ترافیک خواهد شد. (برای مثال: صفح? وب سایت شما برای یکی از کلمات کلیدی از رتب? 2 گوگل به رتب? 364 تنزل پیدا می کند).
  • صفحه ای که شامل کلمه کلیدی به خصوص می باشد، از ایندکس گوگل خارج خواهد شد (de-indexed) در حالیکه بقی? صفحات وب سایت در گوگل ایندکس شده باقی می ماند.
  • ممکن است در بخش های "Search Queries" یا "Manual Actions" درون Webmaster Tools وب سایت خود، پیغامی با مضمون "لینک سازی غیر طبیعی" دریافت کنید.
  • در برخی موارد، صفحاتی از وب سایت تان که قرار نیست در رتبه بندی گوگل قرار بگیرند به علت تنبیه توسط الگوریتم پنگوئن در رنکینگ گوگل قرار خواهند گرفت. (به عنوان مثال صفح? "تماس با ما" در وب سایت شما به جای "صفح? اصلی" برای کلمه کلیدی اصلی شما نشان داده خواهد شد).

یک مشخص? ویژ? مجازات الگوریتم پنگوئن این است که بر اساس صفحه عمل می کند. (معمولاً بروی صفح? اصلی تاثیر می گذارد، اما بعضاً می تواند بروی زیر صفحات نیز تاثیر گذار باشد) به این معنی که صفح? مجازات شده می تواند رتب? خود را از دست بدهد در حالیکه دیگر صفحات وب سایت رتبه و عملکرد بسیار خوبی دارند.

شدت مجازات توسط الگوریتم پنگوئن بسیار متغیر است. برای مثال از اُفت چند پله ای رتب? صفحه تا از ایندکس خارج شدن صفحه را شامل می شود.

روند بهبود وضعیت وب سایت پس از مجازات پنگوئن در راهنمای الگوریتم پاندا به زبان ساده توضیح داده شده است، اما ما در این مقاله به موارد ابتدایی آن اشاره می کنیم. وبمستر باید فهرست لینک های مرتبط با وب سایت خود را از طریق گزین? "latest links" موجود در webmaster tools به دست آورد و لینک هایی که از الگویی غیر طبیعی پیروی می کنند را از آن حذف کند. حذف این لینک ها به همراه ارسال درخواستِ تجدید نظر و ایجاد یک کمپین لینک سازی جدید می تواند وضعیت وب سایت را طی مدت مشخصی به حالت اولیه بازگرداند.

آپدیت پنگوئن نسخ? 4.0 Real Time در حالت انتظار قرار دارد، اما انتظار می رود که در بهار یا تابستان سال 2016 عرضه شود.

  1. این به روز رسانی ممکن است شامل مجازات های جدیدی باشد. پیشنهاد می کنیم روند زیر را طی کنید:
    1. به Webmaster Tools خود مراجعه نماییدhttps://www.google.com/webmasters و قسمت های Search Queries و Manual Penalty را مشاهده کنید.
    2. ترافیک وب سایت خود را از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کنیدhttps://www.google.com/analytics و هر گونه اُفت ترافیک را مشاهده کنید.
    3. با استفاده از یک ابزار ردیابی کلمه کلیدی جایگاه وب سایت خود برای کلمات کلیدی اصلی را بررسی کنید.
  2. آپدیت پنگوئن نسخه 4.0 می تواند کمی نوسان ایجاد کند که کاملاً طبیعی است. (رتبه بندی شما می تواند برای چند روزی جا به جا شود، اما به این معنی نیست که شما مجازات شده اید).
  3. پنگوئن الگوریتمی است که کیفیت لینک ها را ارزیابی می کند و مخصوصاً الگوی غیر طبیعی و کیفیت آنها را زیر نظر می گیرد. برای آنکه وب سایت خود را در معرض جریمه قرار ندهید، بهتر است از ابزارهای ساخت لینک خودکار پرهیز کنید. (این نکته شامل ربات هایی که به صورت انبوه محتوای وب سایت شما را ثبت می کنند نیز می شود).
  4. ویژگی "real-time" این آپدیت به این معنی است که به علت تغییرات جدید ممکن است وب سایت تان مجازات شود یا وضعیت سئوی آن به مراتب بهتر شود. مسلماً این خبر خوشی برای آن دسته از وب سایت هایی است که قبلاً مجازات شده اند و در حال حاضر مشغول بهبود وضعیت سئوی خود هستند.
  5. بیشترِ (حتی شاید هم?) "ابزارهای بررسی لینک پنگوئن" به درد نمی خورند. آنها شما را به سَمت خود می کشانند و از شما پول می گیرند و در نهایت لینک های ضعیفی که گوگل مجازات نکرده است را در اختیارتان قرار می دهند. اگر متخصص سئوی پیشرفته هستید و می خواهید لینک های خود را بررسی کنید فایل گزارش لینک های رسمی خود را از webmaster tools دانلود کنید. برای این کار به آدرس زیر مراجعه کنید:

Search Traffic -> Links to your site

در آخر به یاد داشته باشید که شما می توانید وضعیت هر سایتی را بهبود بخشید. پنگوئن یا پاندا تنها الگوریتم هستند و می توان با صرف کمی زمان وضعیت سئوی خود را ارتقا داد. لزومی ندارد که از هر آپدیت و به روز رسانی گوگل بترسید، در عوض آن را فرصتی ببینید که می توانید در مدتی کوتاه ترافیک بسیاری را وارد وب سایت خود کنید.

صفحات و وب سایت های از ایندکس خارج شده

خب، در اینجا باید بگوئیم علاوه بر مجازات های گفته شده در بالا جریمه های دیگری نیز وجود دارند که هیچ نام یا عنوانی ندارند. این مجازات های می توانند سبب شوند یک صفحه یا یک وب سایت از ایندکس خارج شود. نکت? مثبت در مورد این جرایم این است که به راحتی قابل شناسایی هستند و بیشتر پیرامون موضوعاتی مانند لینک های اسپم گونه، محتوای اسپم گونه و تکنیک های سئوی کلاه سیاه می چرخند.

برای آنکه متوجه بشوید وب سایت تان de-indexed شده است یا نه، باید آدرس وب سایت خود را در گوگل وارد کنید "www.yoursitename.com" و ببینید که آیا نتیجه ای به شما نشان خواهد داد یا خیر.

همچنین برای یافتن صفحه ای از وب سایت خود، جمله ابتداییِ اولین پاراگراف (7 کلمه) را به همراه علائم گفتاورد (") در گوگل جستجو کنید. برای مثال: "این اولین جمل? پاراگراف وب سایت من است" باید صفح? وب سایت تان را در نتایج جستجو نشان دهد.

همچنین شما می توانید از دستور "کلمه کلیدی www.yoursitename.com" استفاده کنید (بدون علائم گفتاورد) استفاده کنید تا متوجه شوید که صفحات زیر شاخه به درستی ایندکس شده اند یا خیر. در آخر باید گفت می توانید با استفاده از Google Webmaster Tools مشکلات ایندکس صفحاتتان را شناسایی کنید.

رتب? هر وبسایتی می تواند ارتقا یابد، حتی اگر صفحات آن de-indexed شده باشند و در نتایج جستجوی گوگل موجود نباشند. گوگل صفحات و وبسایت هایی که از ایندکس خارج شده اند را هم زیر نظر دارد و تا زمانی که مشکلاتشان برطرف نشده باشد، اجاز? نمایش در نتایج جستجو را به آنها نمی دهد.

صفحاتی که از ایندکس خارج شده اند ممکن است نتیج? مجازات الگوریتم های پنگوئن و پاندا باشند اما داشتن صفحات de-indexed به معنی این نیست که شما توسط الگوریتم های پنگوئن یا پاندا تنبیه شده اید.

اگر در زمینه سئو، بهینه سازی سایت، طراحی سایت، تولید محتوا، تبلیغات گوگل و بازاریابی اینترنتی سوالی دارید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : رندبیت