سئو چیست؟ + چک‌لیست کامل بهینه سازی سایت

سایتِ بدون سئو، مانند انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود. با رعایت نکات سئو است که می‌توانید سایتتان را از این چاه عمیق نتایج گوگل درآورید و صدایش را به گوش کاربرانی که به دنبال مطالب شما هستند برسانید. در مقال? امروز این‌که سئو چیست و چرا اهمیت دارد شروع می‌کنیم، سپس به بررسی تکنیک‌های مختلف سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) می‌پردازیم، در ادامه با سئوی داخلی و خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا می‌شویم. در پایان لیستی از الگوریتم‌های مهم گوگل را آورده‌ایم و یک فایل چک‌لیست سئو برای شما آماده کرده‌ایم.

سئو چیست؟

اجازه دهید یک راست بروم سر اصل مطلب و تعریف ساد? سئو (SEO) را به شما بگویم. کلم? SEO از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:

" بهینه سازی برای موتورهای جستجو "

بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.

چرا سئو اهمیت دارد؟

روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه می‌شود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه چیزی حدود 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود. حالا راحت می‌توانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس می‌گوید که "اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحن? روزگار حذف خواهید شد."

پس کاربران (مشتریان بالقو? شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حالا اجازه دهید ادامه این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم؛

تصور کنید شما یک فروشگاه موبایل هستید و یک وبسیات هم برای خرید و فروش موبایل دارید. بر اساس ابزارهای "اندازه‌گیری تعداد جستجوی کلمات کلیدی گوگل" خرید اینترنتی موبایل یا عبارات مشابه آن چیزی حدود 8000 سرچ در ماه دارد.

این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر قصد خرید موبایل دارند و در اینترنت به دنبال جایی برای خرید موبایل می‌گردند. حتما شما هم برایتان بارها پیش آمده است که چیزی را در گوگل سرچ کنید و همانطور که خودتان هم به تجربه دیده‌اید، بیش از 80% کاربران در همان صفح? اول نتایج جسجو جواب خود را پیدا می‌کنند. خیلی کم پیش می‌آید که کسی در صفحات دوم و سوم به دنبال جواب باشد.

حالا اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی می‌تواند شما را پیدا کند. در حقیقت شما 8000 مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید.

سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

البته اینجا لازم است که به نکته‌ای اشاره کنم. درست است که گوگل یک موتور جستجو است و واژ? موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد آدم نمی‌آورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدم‌ها نمی‌گذارند که موتور باشد و بر اساس فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایت‌ها را رتبه بندی کند. موتور جستجوی گوگل علاوه‌بر ربات‌های خودش به رفتار کاربران نیز توجه ویژه‌ای دارد که در ادام? این مقاله به آن هم خواهیم پرداخت.

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم!

بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه مختلف دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتب? سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کله سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، اما در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به وبسیات دیگری نمی‌دهد.

راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این روش بر پایه اخلاق و صداقت و درستی است به آن سئوی اخلاقی نیز می‌گویند. برای انجام خدمات سئو کلاه سفید میتوانید از خدمات سئو و بهینه سازی سایت رندبیت استفاده کنید تا با اصولی ترین روش در صدذ نتایج گوگل قرار بگیرید

سئوی کلاه سیاه: ما تظاهر می‌کنیم که خیلی خوبیم!

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین آن است.

این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند. مثلاً همین چند سال پیش عده‌ای با ساختن لینک‌های اسپم و به دردنخور در صفحات مختلف به رتبه‌های خوبی در گوگل رسیده بودند، اما گوگل با ارائ? الگوریتم پنگوئن این وب‌سایت‌ها را جریمه کرد و جایگاهی را که از روش‌های نادرست به دست آورده بودند از آن‌ها پس گرفت.

پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحن? وب محو شوید. به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه اول گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که تو می‌روی به تُرکستان (نتایج آخر گوگل) است.

سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه.

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرند، اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشوند و نتواند سایتمان را جریمه کند. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است، اما نسبت به آن ریسک کمتری دارد.

مثلاً گاهی سئوکاران کلاه خاکستری تعداد زیادی صفح? جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و ...) ایجاد می‌کنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک می‌دهند. خب گوگل فعلاً نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین می‌توانید فیدبک خوبی از آن‌ها بگیرید. اما بعید هم نیست که تا چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریم? گوگل شوید!

توصیه من این است که تا وقتی در زمین? سئو حرفه‌ای نشده‌اید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتم‌های آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون گاهی یک اشتباه کوچک می‌تواند سایت شما را در معرض خطر جدی قرار دهد و به آن آسیب بزند.

آیا سئو انواع مختلفی دارد؟

خب پاسخ ساده است؛ بله. سئو 2 نوع مختلف دارد که به آن‌ها سئو یا بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO) می‌گوییم.

سئوی داخلی سایت چیست؟

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

خب، برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چه‌کار کنیم؟ نظر من این است که از چک لیست جادویی سئوی داخلی استفاده کنید!

چک‌لیست سئوی داخلی سایت

مراحلی که در این چک لیست خواهید دید، جدیدترین نکات سئو هستند که تا امسال (یعنی سال 2018) منتشر شده‌اند. تمامی این مطالب از تجربیات شخصی ما در نوین و سایت‌های معتبر خارجی جمع‌آوری شده‌اند و قطعا به کار شما می‌آیند؛ پس با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

این بود تمام آن چیزهایی که برای شروع یادگیری سئو لازم است بدانید. اگر تازه‌کار باشید فکر می‌کنم حالا دیگر نگاه درستی به SEO پیدا کرده‌اید؛ اما این تازه اول راه است و برای حرفه‌ای شدن باید بیشتر از این‌ها تلاش کنید. نگران هم نباشید، چون وبلاگ نوین در این مسیر همیشه با شماست و با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می‌دهد راه شما را تا حرفه‌ای شدن هموار می‌کند. در ضمن هر سوالی که داشتید از ما بپرسید، ما با کمال میل پاسخگوی سوال‌های شما دوستان عزیز خواهیم بود.

منبع : تیم طراحی سایت رندبیت