قالب بتن و قالب بتن فلزی در صنعت ساخت و ساز با شروع فن آوری نوین به سرعت توسعه یافته است. امروزه برنامه ها و طراحی سازه های بزرگ با استفاده از رایانه ایجاد می شود که باعث افزایش سرعت ، اثربخشی و ایمنی ساخت و ساز و کاهش هزینه های قابل ملاحظه در کنار آن می شود.

انواع-قالب-های-بتنی-فلزی

علاوه بر این ، مصالح ساختمانی استفاده شده در این روزها بسیار مقاوم تر و ماندگارتر از مواد مورد استفاده حتی مدتی قبل هستند و به ما در ساخت سازه های ایمن تر و کاربردی تر کمک می کنند. در صورت نیاز به داربست ، قطعات و لوازم جانبی ، از شرکت داربست تأسیس شده در نزدیکی خود بازدید کنید.

 

قالب کاری یک ماده سازنده ضروری در صنعت ساخت و ساز است و می توان آن را به عنوان موقت یا دائمی توصیف کرد که در آن بتن ریخته شود ، که بعدا سخت می شود. قالب برای صدها و هزاران سال در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد

برای کمک به سازه های ساختمانی در هر اندازه و اشکال. بیش از 300 سال پیش از استعمار ، انواع مختلفی از قالب در استرالیا استفاده شده است. غیرقابل انکار ، ساخت و ساز سنگ بنای تمدن امروز بوده است و فرم سازها نقش مهمی در توسعه ما داشته اند.

قالب-بتن-ستون-گرد

بیایید متوجه شوید که فرم چیست و چگونه در ساخت و ساز مفید است:

متناسب با اهداف مختلف ، انواع مختلفی از قالب موجود است. با این وجود ، هر یک از آنها به عنوان قالب موجود در بتن ، که در نتیجه به شکلی که ساخته شده است جامد می شود. این روزها ، مجموعه ای از انواع قالب در ساخت و ساز استفاده می شود.

 

چوب رایج ترین ماده ای است که برای قالب سازی استفاده می شود. نقطه ضعف در قالب چوب این است که باعث پیچ و تاب و تورم و کوچک شدن آن می شود. استفاده از روکش غیرقابل نفوذ در سطح چوب باعث کاهش این نقص ها می شود.

جهت پروژه های با عمق پی زیاد ، قالب بندی فونداسیون ، ستون های بتن ، دیوارها و حنی اتوبان سازی و.  عموما از قالب فلزی بتن استفاده می شود زیرا دارای استحکام و مقاومت بالاتری است .

قالب های بتن با توجه به نوع پروژه باید دارای چنان استحکامی باشد که در حین ریختن بتن در صورت فشار آمدن به قالب توانایی مقاومت لازم را داشته باشد و مانع از دفرمه شدن شود .

 قالب فلزی بتن شامل ظروفی می باشد که با شکل و شمایل خاص خود جهت نگهداری آرماتور و بتن خیس تا زمان شکل گرفتن و خشک شدن بتن مورد استفاده قرار می گیرد .

حال برای استفاده از بتن در سازه ها باید از قالب هایی استفاده کرد تا بتن به سختی و مقاومت لازم برسد و در نهایت قالب را جدا نمود .

 قسمت اعظم ساخت و ساز یک سازه را قالب بندی آن تشکیل می دهد

در واقع قالب بتن یک سازه موقت محسوب می شود که پس از انجام وظیفه مورد نظر از سازه جدا می گردد .

 

قالب بتن چیست؟

چه  زمانی قالب بتن  را از سازه جدا کنیم ؟

هنگامی که بتن به اندازه کافی مقاومت به دست آورد ، می توان قالب را از بین برد. حداقل مقدار نیروی وارد  5 N/ mm2  در همه موارد هنگام ضربه زدن به سازهای عمودی توصیه می شود تا به بتن دائمی در فرآیند جداسازی آسیب نرساند.

قسمتهای سازه باید قادر به مقاومت در برابر فشار هیدرواستاتیک بتن مرطوب باشند که بسته به میزان تنظیم و پخت در طی چند ساعت به صفر کاهش می یابد.

پایه سازه یا کف پوش باید قادر به مقاومت در برابر بار مرده اولیه بتن مرطوب و بار مرده بتن مجموعه خشک باشد.

در هنگام انتخاب قالب ، نوع بتن و دمای ریختن ملاحظات مهمی است زیرا هر دو فشار را تحت تأثیر قرار می دهند.

عمل از بین بردن قالب به نوار سازی معروف است. قالب های سلب شده قابل استفاده مجدد هستند. اشکال قابل استفاده مجدد به عنوان فرم های پانلی شناخته می شوند و غیرقابل استفاده به آن اشکال ثابت می گویند.

با قالب بندی مدولار بیشتر آشنا شوید! - وب دنیا

الزامات قالب خوب

1- باید به اندازه کافی قوی باشد که در برابر انواع بارهای مرده و زنده مقاومت کند.

2- باید بصورت سفت و محکم ساخته شود و به طور افقی و عمودی از طرحی افقی و بریده شده استفاده شود تا شکل خود را حفظ کند.

3- اتصالات موجود در قالب باید در برابر نشت چنگک سیمان محکم باشد.

4- قابلیت حفظ شکل خود را با پیشروی و برش افقی و عمودی.

5- باید بتواند در قسمتهای مختلف بدون آسیب رساندن به بتن از بین برود.

6- باید به طور دقیق روی خط مورد نظر تنظیم شود.

7- تا حد امکان سبک باشد

8- .مواد تشکیل دهنده قالب باید ارزان ، در دسترس باشد و برای استفاده مجدد مناسب باشد.

 

قالب بتن ؛ راهنمای کامل بررسی انواع مصالح قالب بندی بتن - بتن پاسارگاد

 

قیمت قالب بتن

قیمت قالب بتن در هزینه کار قالب ، نکات زیر مورد توجه قرار می گیرد:

هزینه کل کار ساخت و ساز در بتن شامل هزینه تشریفات نیز می باشد. ساخت کارگاه شامل هزینه های قابل توجهی از نظر هزینه مواد ، هزینه کار برای ساخت ، نصب و حذف قالب و عنصر زمان است. در مورد ساختمانها ، هزینه کار قالب ممکن است بین 30 تا 40 درصد هزینه کار بتن باشد. در صورت وجود سازه های خاص مانند پل ها ، دودکش های بلند ، سدها و غیره ، ممکن است هزینه یک سازه بین 50 تا 100? هزینه کار بتن یا حتی بیشتر باشد. از آنجایی که قالب کاری هیچ مشکلی در پایداری سازه های نهایی ندارد ، هزینه آن باید حداکثر با حداقل ایمنی مطابقت داشته باشد.

 

Large Panel Mold - قالب بتن

مراحل اقتصاد در فرم

برای تأثیر اقتصاد در هزینه کار قالب باید مراحل زیر دنبال شود.

برای کل پروژه از یک طرح فریم استفاده کنید. این امر باعث می شود یادگیری کارها کاهش یابد و هزینه ها را کاهش دهد. دو طرح فریم فقط در پروژه های بزرگ قابل توجیه است.

برای همه تیرها و تیرچه ها از یک عمق یکسان استفاده کنید زیرا کاهش هزینه باعث افزایش قیمت فولاد و بتن می شود. وقتی تیرها به شدت بارگیری می شوند ، عرض آنها می تواند چهار یا پنج برابر عمق آنها باشد.

حتی اگر بارها و دهانه ها یکسان نباشد ، با همان خطوط پرتو بچسبانید و نسبت مقاومت را در مقابل بار تغییر دهید.

ستون های فضایی به طور یکنواخت برای دستیابی به اندازه های یکنواخت برای ستون ها ، تیرچه ها و تیرها ، در نتیجه با ساده کردن شکل گیری در هزینه صرفه جویی می شوند.

استفاده مجدد از فرم ها را با استفاده از همان اندازه برای ستون ها ، به صورت افقی در یک طبقه و به صورت عمودی در یک پشته ، افزایش دهید. آرماتور و استحکام بتن را برای جابجایی بارها تغییر دهید.

توصیه می شود از ارتفاع ثابت استفاده کنید. اما در صورت نیاز به تغییر ، ارتفاع در طبقه فوقانی را کاهش دهید.

برای کاهش هزینه های تشکیل ، از پانل های قطره کوچک به جای ستون مخروط در صفحات مسطح استفاده کنید. توصیه می شود از سرهای برشی فولادی برای جلوگیری از پایتخت ها و رها کردن پانل ها استفاده کنید به شرط آنکه ضخامت دال کمتر از 200 سانتی متر نباشد.

ارتفاع پانل های رها شده را در ابعاد استاندارد چوب مناسب کنید.

برای صرفه جویی در وقت و هزینه ، در صورت ساخت سیستم یک طرفه ، همه فریم ها را در یک جهت قرار دهید.

از اجزای فرم استاندارد برای تیرچه های یک طرفه و گنبدهای دو طرفه استفاده کنید تا از پرداخت هزینه های ساخت فرم خاص خودداری کنید.

با تنظیم وسایل تشکیل فاصله و فاصله ، از ظرفیت اعضای کم اندازه استفاده کامل کنید. صفحات دارای حداقل ضخامت کنترل شده توسط رده بندی های آتش باید حداقل تا حداکثر آرماتور مجاز باشد. دیوارهای با حداقل ضخامت و تقویت ممکن است دارای بارهای ستونی باشند ، به عنوان تیرهای درجه ای عمل کنند یا به عنوان تسمه هایی انتقال داده شوند ، در برابر بارهای جانبی مقاومت کنند و به طور همزمان به عنوان دادخواست یا دیوارهای بیرونی عمل کنند.

صفحه مسطح را برای دهانه های حداکثر 7.6 متر در نظر بگیرید زیرا سیستم تشکیل آن نسبتاً ارزان تر ، سریعترین و کم عمق تر است.

برای دیوارها و ستون ها از محدودیت زمانی استفاده کنید و از استحکام لازم برای تیرها و صفحات استفاده کنید. با این وجود ، تا قبل از رسیدن به قدرت طراحی ، برای جلوگیری از انحراف بیش از حد ، نیاز به تغییر شکل مجدد دارید

ساختمان باید به گونه ای برنامه ریزی شود که حداقل تعداد تغییرات در اندازه اتاق ها ، مساحت کف و غیره وجود داشته باشد تا امکان استفاده مجدد از قالب های قالب به طور مکرر فراهم شود.

طرح این قالب باید بطور کارآمد برنامه ریزی و مناسب طراحی شود تا اندازه اقتصادی ترین اما بی خطر از اجزای مختلف از جمله تکیه گاه ها یا جوانب مثبت را تعیین کند.

قالب باید به گونه ای ساخته شود که چوب (در صورت استفاده) به حداقل برسد و می توان آن را با سهولت خراب کرد و با کمترین آسیب مجدداً از آن استفاده کرد.

کیفیت سطح بتونی تمام شده تا حد زیادی به کیفیت سازهای مورد استفاده در کار بستگی دارد. در صورتی که سازه از چوب خشن ساخته شده و به درستی ساخته نشود ، سطح بتن حاصل نامنظم و پر از نقص خواهد بود. هزینه های مربوط به اصلاح نواقص در چنین کارهایی ، به طور برگشت ناپذیر بیشتر از صرفه جویی در هزینه کار قالب است.

برای اثر بخشیدن به اقتصاد ، قالب باید با متریال با کیفیت خوب ساخته شود و طبق مراحل ذکر شده در بالا باید بدرستی ساخته شود.

انواع قالب فلزی :

قالب چوبی سنتی :

قالب بتن در کارگاه ساختمانی از جنس چوب یا تخته سه لایه و یا تخته ی خرده چوب ضد رطوبت ساخته می شود.تهیه قالب بتن بسیار آسان اما برای سازه های عظیم زمان بر می باشد.و تخته قالب بندی خرده ی چوب نسبت به دیگر قالب های بتنی طول عمر کمتری دارد.اما همچنان در جاهایی که حقوق کارگری کمتر از استفاده قابل مجدد از قالب بتن است ساخته می شود.و همچنین این قالب بتن از بقیه قالب ها انعطاف پذیرتر است.و حتی در سیستم های سازه های پیچیده نیز از این قالب بتن استفاده می شود.

 

قالب فلزی: فولاد و آلومینیوم

قالب های فولادی به دلیل طول عمر طولانی و استفاده مجدد متعدد از محبوبیت بیشتری برخوردار می شوند. اگرچه پر هزینه است ، قالب های فولادی برای پروژه های متعدد مفید است ، و انتظار می رود گزینه های قابل قبولی در هنگام انتظار برای استفاده مجدد از آن فراهم شود.

در زیر برخی از ویژگی های اصلی سازه های فلزی ذکر شده است:

 

  1. قوی و بادوام ، با طول عمر طولانی

 

  1. یک سطح صاف را روی سطوح بتونی ایجاد می کند

 

  1. ضدآب

 

  1. اثر لانه زنبوری را در بتن کاهش می دهد

 

  1. به راحتی نصب و برچیده شده است

 

  1. مناسب برای سازه های خمیده

 

قالب آلومینیوم بسیار شبیه به قالب های فلزی است. تفاوت اصلی این است که آلومینیوم دارای چگالی کمتری نسبت به فولاد است که باعث سبک تر شدن فرم می شود. آلومینیوم همچنین از استحکام کمتری نسبت به فولاد برخوردار است و این موضوع را باید قبل از استفاده در نظر گرفت.

 

قالب پلاستیکی

این نوع قالب از پانل های درهم تنیده یا سیستم های مدولار ، ساخته شده از پلاستیک سبک و مقاوم جمع می شود. قالب های پلاستیکی در پروژه های کوچک متشکل از کارهای تکراری مانند شهرک های مسکن کم هزینه بهترین کار را دارند.

قالب های پلاستیکی سبک هستند و می توانند با آب تمیز شوند ، در حالی که برای بخش های بزرگ و استفاده مجدد چندگانه مناسب است. اشکال اصلی آن انعطاف پذیری کمتری نسبت به چوب است ، زیرا بسیاری از اجزای پیش ساخته هستند.

 

قالب انعطاف پذیر

در این سیستم از ورق های سبک و با استحکام از پارچه استفاده شده است که به منظور تنظیم در سیالیت بتن و ایجاد فرم های جالب معماری طراحی شده است.

این نوع سازه از بتن کمتری نسبت به سیستمهای سفت و سخت استفاده می کند و این باعث صرفه جویی در مصرف می شود. این یک فناوری نوظهور در صنعت کرکره است ، مخصوصاً برای سازه هایی با اشکال نامنظم و پیچیده مناسب است.

 

قالب ماندگار در محل

این قالب به گونه ای طراحی شده است که پس از تنظیم بتن ثابت بماند و به عنوان تقویت کننده محوری و برشی عمل کند

نوع دیگری از قالبهای ماندگار در محل ، تابوت نام دارد که در هر نوع ساختمان قابل استفاده است:

 

از دو شبکه فیلتر تشکیل شده است که توسط سفت کننده ها تقویت شده و با اتصالات مفصل مرتبط است.

به لطف ساخت و ساز ، می توان آن را به راحتی از یک کارخانه به نقطه استفاده منتقل کرد.

قالب عایق دائمی

این یکی از پیشرفته ترین سیستم های قالب ساز است که عایق دائمی را ارائه می دهد. همچنین ممکن است شامل خواص حرارتی ، صوتی ، مقاومت در برابر آتش و مقاومت در برابر جوندگان باشد. اشکال عایق بتونی (ICF) رایج ترین نوع قالب عایق دائمی است که در آن سازه های بتونی با تخته های پلی استایرن عایق بندی می شوند که پس از خنک شدن بتن در محل باقی می مانند.

قالب های عایق دائمی کارایی و پایداری انرژی را ارائه می دهند و این امر به تأثیر کمتر محیط زیست از بخش ساختمان کمک می کند.

 

 

 

طبقه بندی قالب بر اساس اجزای سازه

 

علاوه بر طبقه بندی با مواد ، قالب نیز می تواند با توجه به عناصر ساختمان پشتیبانی شده طبقه بندی شود:

 

دیوار قالب

قالب پرتو

قالب بنیادی

قالب ستون

 

نکات عمومی در ساختن قالبها :

یکی از نکات مهم در استفاده از قالب فلزی بتن توجه به تمیزی و یکنواخت و صاف بودن سطح قالب فلزی است زیرا در صورت عدم صافی و یکدست بودن در حین بتن ریزی باعث ایجاد حفره های ریز و درشت در سطح سازه می گردد و باعث عدم صاف و یکنواختی سازه می شود لذا باید توجه نمود که سطح قالب صاف باشد و اغلب برای حل این مشکل سطح قالب باید با روغن چرب گردد .

توجه به داغ بودن قالب فلزی بتن در فصل گرما بسیار حائز اهمیت است زیرا این داغ بودن علاوه بر تاثیر بر صافی بتن و سازه حتی باعث تغییر رنگ آن نیز می گردد و کیفیت سازه را پایین می آورد  بنابر این توجه شود قالب مورد استفاده در فصل گرما خنک باشد .

از دیگر ویژگی های برجسته این نوقالب های ایمنی است که به سطح سازه می بخشد در واقع با استفاده از قالب فلزی سازه دارای استحکام ، ایمنی و ماتناسب با شرایط اقلیمی منطقه می باشد .

کلیه انواع قالب با توجه به ساختاری که از آن پشتیبانی می کنند طراحی شده اند و برنامه های ساختمانی مربوطه مواد و ضخامت مورد نیاز را مشخص می کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که ساخت سازه به زمان نیاز دارد و می تواند بین 20 تا 25 درصد از هزینه های ساختاری را نشان دهد. برای کاهش هزینه کار قالب ، توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

 

برنامه های ساختمان باید تا حد امکان از عناصر ساختمان و هندسه استفاده مجدد کنند تا امکان استفاده مجدد از قالب ها فراهم شود.

هنگام کار با قالب های چوبی ، باید به قطعاتی برش داده شود که به اندازه کافی بزرگ مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

سازه های بتنی در طراحی و هدف متفاوت هستند. مانند اکثر تصمیمات پروژه ، هیچ گزینه ای برای سایر برنامه ها از بقیه بهتر نیست. مناسب ترین قالب برای پروژه شما بسته به نوع طراحی ساختمان متفاوت است.

 

در ساختن قالب اجزاء مختلف بتنی نکات زیر را باید رعایت کرد:

 

1-  صفحات و اندازه قالبها باید به اندازه کافی به هم چسبیده و متصل شوند تا از خارج شدن شیره بتن، که باعث ایجاد حفره‌هایی در سطح بتن می‌شود، کرموشدن بتن، جلوگیری گردد.

 

3- قبل از بتن‌ریزی قالبها را باید در کلیه جهات عمودی و افقی، کنترل نمود و از استحکام پشت‌بندها، دستکها و تیرهای نگهدارنده قالب مطمئن گردید.

 

4- در موقع بتن‌ریزی قالبها را باید پیوسته کنترل کرد و در صورت لزوم آنها را تنظیم و یا تقویت کرد.

 

5- قبل از بتن‌ریزی کلیه قسمتهای داخلی قالب را باید کنترل نمود و آن را از هر گونه اشیاء اضافی، نظیر خرده‌های چوب پاک کرد.

 

6- اگر ارتفاع بتن‌ریزی بیش از 5/1 متر باشد باید از وسائلی نظیر ناودانهای فلزی و یا لوله‌های لاستیکی استفاده کرد تا از جدا شدن دانه‌های شن و ماسه و دوغاب سیمان از هم جلوگیری شود.

 

7- در موقع ویبره کردن بتن باید انتهای ویبراتور تا حد پایین بتن پایین برد و حتی بتن ریخته شده قبلی را تا حداکثر 20 سانتیمتر ویبره کرد. باید توجه داشت که ویبره کردن بتن ریخته شده قبلی، بخصوص اگر بتن نسبتاً سخت شده باشد، ممکن است باعث باز شدن و شکستگی قالب، به خصوص در مورد دیوارها و بتنها شود. یادآوری می‌شود که ویبره کردن بتن ریخته شده قبلی در صورتی که بتن به حالت پلاستیکی درآید برای بتن ضرری نخواهد داشت.

 

8- موقعی که بتن‌ریزی با پمپ و از ته قالب انجام می‌شود باید توجه داشت که پر کردن قالب از بتن با سرعت زیاد صورت گیرد تا از سخت شدن آن قبل از پر شدن قالب جلوگیری شود. در صورتی که قدرت پمپ و میزان بتن‌ریزی به اندازه‌ای کم باشد که بتن شروع به گرفتن کند فشار زیادی به سطوح داخلی قالب وارد آمده و ممکن است باعث باز شدن و یا شکستگی شود.

 

اهمیت کار در صنعت ساخت و ساز امروز:

دلایل بسیار مهم است ، اما یکی از دلایل بسیار خوب این است که قالبهای ساختمانی را نمی توان با هیچ فناوری دیگری جایگزین کرد. با استفاده از قالب ، سازه های بتونی می توانند به سرعت و با قیمت مناسب ساخته شوند.

قالب کاری با کاهش زمان چرخه ساخت و ساز کف به کف ، به طور قابل ملاحظه ای جدول زمانی و هزینه های پروژه را کاهش می دهد ، به این معنی که پروژه های بیشتر می توانند مطالبات بودجه خود را برآورده کنند.

قالب کاری با اتمام سطح سازه بتونی همراه است - هرچه کیفیت قالب مورد استفاده از ظریف تر باشد ، سطح نهایی بهتر خواهد بود.

قالب کاری با ارائه راه حل هایی در برابر همه بارهای روکش ، ساختاری فوق العاده ایمن و عملی ایمنی عالی ساختاری را ارائه می دهد.

 

مطمئناً انواع مختلفی از قالب برای انواع مختلف داربست موجود است. با این حال ، مناسب ترین نوع قالب که نیاز به استفاده در هر پروژه خاص دارد ، به عوامل متعددی وابسته خواهد بود. با این وجود ، می توانید برای پروژه ساختمانی خود داربست های آلومینیومی یا فولادی با کیفیت بالا تهیه کنید ، که یک جایگزین با دوام و مقرون به صرفه است.

برای تهیه قالب بتن با کیفیت خوب کجا مراجعه کنیم؟

بی شک در یک کلمه: شرکت صنعت یدک آذربایجان و یا همان قالب بتن صباغی مشهور که بیش از 10 سال سابقه تولید و تجهیز قالب بتن و تجهیزات و کارگاه تخصصی برای قالب‌های بتن که می‌توانند قالب‌ها را به بهترین نحو و با بالاترین کیفیت در اختیار مشتری بگذارند.

اطلاعات تماس با قالب بتن صنعت یدک آذربایجان:

 شماره ثابت: 04132868320
 شماره همراه:  09149146011

تماس حاصل فرمایید و یا از طریق آدرس سایت  www.Galebbeton.com  جهت مشاهده محصولات و سفارش می‌توانید مراجعه نمایید.