استراتژی اینستاگرام را چگونه مانند یک شطرنج‌باز حرفه‌ای بچینیم؟

مطمئنم برایتان جالب است بدانید معنی کلمه استراتژی چیست. استراتژی از کلمه یونانی استراتگوس (Strategos) گرفته شده و به معنی فرماندهی لشکر است! یعنی شما برای پیروز شدن در یک رقابت باید استراتژی داشته باشید و لشکر خود را مدیریت کنید. در قدیم فرماندهان لشکر مانند جان اسنو یک تنه تمام سربازان را به صف می‌کردند تا در نبرد با دشمن پیروز شوند. اما تصور نکنید که الان دیگر از جنگ خبری نیست، جنگ امروز جنگ اینستاگرام است! بپاخیزید و نیروهای خود را به صف کنید. می‌خواهم به شما یاد بدهم چطور با تدوین یک استراتژی کوبنده برای اینستاگرام، رقبایتان را کیش و مات کنید!

فکر نکنم این مقاله را بخواهم!

قبل از خواندن این مقاله خوب فکر کنید. آیا کسب و کار شما B2C است و شما مستقیما با مصرف کننده در ارتباط هستید؟ شاید هم کسب و کار شما B2B است و با کسب و کارهای دیگر در ارتباطید. اصلا مشتریان شما در اینستاگرام حضور دارند؟ در یک کلام داشتن اینستاگرام به کسب و کار شما کمک می‌کند یا خیر؟

یک فروشنده لباس‌های اسپرت اگر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را دست کم بگیرد و در اینستاگرام فعالیت نداشته نباشد، مطمئنا بخش بزرگی از بازار خود را از دست می‌دهد. اما شاید کسب درآمد از اینستاگرام برای یک واردکننده واشر و سرسیلندر ضرورتی نداشته باشد. اگر پرسونای مشتری خود را بشناسید، در 99% موارد، می‌توانید از اینستاگرام به نفع کسب و کار خود استفاده کنید. اینستاگرام می‌تواند برای شما فواید بسیاری داشته باشد؛

  • اینستاگرام می‌تواند ویترین باشد. با اینستاگرام می‌توانید محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید و کسب درآمد از اینستاگرام داشته باشید.
  • اینستاگرام می‌تواند کاتالوگ باشد. این شبکه اجتماعی می‌تواند مانند یک کاتالوگ نامحدود عمل کند. برای نشان دادن فعالیت‌های خود، می‌توانید آدرس صفحه اینستاگرامتان را به دیگران بدهید.
  • اینستاگرام یک تلوزیون است. اینستاگرام مانند یک تلویزیون بزرگ است و صدای برند (Brand voice) شما را به گوش مخاطبانتان می‌رساند.
  • اینستاگرام یک کانال است. این شبکه یک کانال بسیار بزرگ برای برقراری ارتباط با مخاطبان شماست. نظرات و پیشنهادات مخاطبانتان برای بازاریابی اینستاگرام، مانند یک سرمای? بزرگ است.

حالا اگر با همه این تفاسیر به این نتیجه رسیدید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و آموزش کسب درآمد از اینستاگرام برای شما فایده‌ای ندارد، می‌توانید این مقاله را ببندید و مقاله بازاریابی صنعتی ما را باز کنید که حسابی به کارتان می‌آید. اما در کل آمار نشان می‌دهد کسب و کارهای خیلی کمی هستند که اینستاگرام برای آنها کارایی ندارد و ترجیح می‌دهند بی سر و صدا به فعالیت خود را ادامه بدهند، مانند توزیع‌کنندگان عمد? کالا، خلاف‌کاران و اختلاس‌گران!

چرا باید برای اینستاگرام استراتژی بچینم؟

می‌خواهم همان مثال کلیشه‌ای راه و نقشه و سفر را برایتان بگویم. زمانی که فکر سفر در سرتان می‌افتد، چه چیزهایی را در نظر می‌گیرید؟ همه چیز!

  • کجا بروم؟
  • با چه کسانی بروم؟
  • چقدر هزینه کنم؟
  • سفرم کاری است یا تفریحی؟
  • و...

شما دارید برنامه می‌ریزید که چطور امکانات و نیروهایتان را مدیریت کنید. استراتژی یعنی تصمیم بگیرید چطور سفر کنید،  استراتژی پلی است میان رویا و واقعیت!

استراتژی اینستاگرام یعنی برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی تمام فعالیت‌ها در اینستاگرام

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز مانند یک سفر است. اگر تصمیم گرفته‌اید با ماشین شخصی خود در اینستاگرام سفر کنید، پس حتما این مقاله را بخوانید چون مانند نقشه راه است. شما که نمی‌خواهید وسط یک جاده جنگلی به حصار بکوبید و بی.ام.دبلیو قرمز رنگتان اوراق شود. اگر هم حوصل? رانندگی ندارید و می‌خواهید در صندلی عقب از مناظر لذت ببرید، با ما تماس بگیرید. ما شما را به سفر می‌بریم! (ریموت ضبط هم تا آخر سفر دست خودتان است.)

آمار نشان می‌دهد 71% کسب و کارها در سال 2017 در اینستاگرام فعال بوده‌اند. پس برای موفقیت میان این همه کسب و کار، باید برای بازاریابی اینستاگرام استراتژی داشته باشید. از شما خواهش می‌کنم 15 دقیقه برای این مقاله وقت بگذارید، عوضش 15 سال در اینستاگرام پادشاهی کنید!

حالا برای چیدن استراتژی اینستاگرام چکار کنم؟

اولین چیزی که برای چیدن استراتژی اینستاگرام نیاز دارید، یک مداد و یک دفترچه است. تجربه من به عنوان یک متخصص شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که حرف‌ها از یاد می‌روند و کاغذها هم گم می‌شوند. پس از همین حالا روند شکل‌گیری استراتژی اینستاگرامتان را از صفر تا صد در یک دفتر ثبت کنید. می‌توانید آنها را به صورت فایل دیجیتال هم دربیاورید یا پرینت بگیرید. اما به هرحال موقع ایده‌پردازی، هیچ چیز جای دفترچه را نمی‌گیرد. حالا با من همراه شوید تا 4 راز جادویی درباره استراتژی اینستاگرام را به شما بگویم.

  • محتوا باید هدفمند باشد

آیا شما خودتان حاضرید صفحه ای را در اینستاگرام فالو کنید که روی هوا حرف می‌زند و هر روز از یک دری سخن می‌گوید؟ پس یک برنامه آگاهانه داشته باشید. بعد از اینکه هدف‌هایتان را تعیین کردید، از میان آنها موضوع دربیاورید. مثلا اگر هدف شما آموزش در اینستاگرام است، مشخص کنید که از چه روش‌هایی این کار را انجام می‌دهید. من موضوعات آموزشی نوین را به 8 دست?

  • گوگل ادوردز
  • بازاریابی محتوا
  • سئو
  • بازاریابی پیامکی
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات بنری
  • شبکه‌های اجتماعی

تقسیم کرده‌ام که همه آنها در راستای بازاریابی دیجیتال است. هدف من مشخص است. هدف شما چطور؟ آیا می‌خواهید معروف شوید؟ فروش بیشتری داشته باشید؟ یا فقط می‌خواهید با آدم‌های بیشتری آشنا شوید؟ حالا که متوجه شدید که چه مطالبی می‌خواهید در اینستاگرام خود بگذارید، آنها را دسته بندی کنید.

حرف آخر این نویسند? خطاکار

نویسنده به عنوان عضو کوچکی از شبکه‌های اجتماعی، از شما می‌خواهد با بیان کردن تجربیات خود از بازاریابی اینستاگرام، او را در راستای کامل کردن مقاله‌اش یاری نمایید!

منبع : رندبیت - نوین