بازاریابی به سبک استوری اینستاگرام | جدید

در سال 2016، یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی رخ داد، معرفی قابلیت استوری اینستاگرام یا همان Instagram Stories بود. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد روزانه، نزدیک به 100 میلیون کاربر فعال در جهان از استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند (مانند بروبچه‌های تیم نوین!). البته قابل ذکر است که قابلیت استوری در ابتدا بر روی اپلیکیشن اسنپ چت ارائه شد، اما اینستاگرام با ایده گرفتن از اسنپ چت (بخوانید کپی برداری!)، قابلیت استوری اینستاگرام را راه‌اندازی کرد.

استوری اینستاگرام به کاربران این شبکه اجتماعی امکان می‌دهد تا عکس‌ها و ویدیوهای خود را به مدت 24 ساعت با فالوورهای خود به اشتراک بگذارند. پس از سپری شدن 24 ساعت، محتوای منتشر شده خودبه‌خود ناپدید می‌شود. این ناپدید شدن باعث می‌شود تا کاربر به صورت لحظه‌ای یا ساعتی تصاویر یا ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارد. این کار باعث می‌شود تا استورهای کاربران اینستاگرام همیشه در بالای صفحه اصلی به فالوورها نمایش داده شود.

برای بسیاری از بازاریابان، استوری‌ اینستاگرام، قابلیت خاصی است که در شبکه‌های اجتماعی به وقوع پیوست. شرکت‌ها یا صفحات تجاری اینستاگرام با استفاده از این قابلیت می‌توانند محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کنند. همچنین، اینستاگرام امکان مشاهده آماری از استوری اینستاگرام را در اختیار صاحبان صفحات قرار می‌دهد.

پیش از آنکه به معرفی مزایای استفاده از استوری اینستاگرام بپردازیم، اجازه دهید ببینیم که اصلاً این استوری اینستاگرام چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. در این مقاله سعی می‌کنیم تمام سوالاتی که پیرامون استوری اینستاگرام وجود دارد را پاسخ دهیم.

استوری اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام، استوری شما را تنها با فالوورهایتان به اشتراک می‌گذارد. فلسفه‌ای که در پس الگوریتم‌های اینستاگرام (و همچنین فیس‌بوک) نهفته است این است که در ابتدا استوری شما را به افرادی نشان می‌دهد که با شما رابطه‌ی نزدیک‌تری دارند. بنابراین، افرادی که جزو فالوورهای شما نیستند، قاعدتاً نباید از استوری شما باخبر شوند.

به دنبال افزایش فالوور اینستاگرام خود هستید؟

با ثبت نام در ربات اینستاگرام، راحتی می‌توانید هزاران فالوور واقعی و ایرانی داشته باشید که با شما در تعامل هستند.

با استفاده از قابلیت Stories کاربران اینستاگرام می‌توانند در لحظه تصاویر و ویدئویی از خود گرفته و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. برای مثال اگر به مکان جذابی سفر می‌کنید یا با دوستی قدیمی دوباره ملاقات کرده‌اید، می‌توانید در لحظه از خود عکس یا فیلم بگیرید و آن را در اینستاگرام خود منتشر کنید. همچنین، اینستاگرام فیلترها و امکانات جالبی را برای استوری خود فراهم کرده است که به کمک آنها می‌توانید چهره خود را تغییر دهید، محلی که در ان قرار دارید را تگ کنید، دوستان‌تان را تگ کنید یا حتی به سایتی دیگر لینک بدهید.

مشابه استوری در اسنپ چت، استوری اینستاگرام هم فقط به مدت 24ساعت نمایش داده می‌شوند و پس از آن برای همیشه ناپدید می‌شوند. در طول این مدت 24 ساعته، کاربر می‌تواند استوری سایرین و همچنین، تعداد بازدیدهای انجام‌شده از استوری خود را مشاهده کند.

یک کاربر می‌تواند بیش از یک عکس یا ویدیو را در استوری خود منتشر کند که در این حالت با ضربه انگشت بر روی صفحه، می‌توان استوری بعدی را مشاهده نمود. زمانی که استوری کاربری را مشاهده می‌کنید، یک یا چند نوار باریک در بالای صفحه قرار می‌گیرد که تعداد استوری های آن شخص را مشخص می‌کند.

چگونه از قابلیت استوری اینستاگرام استفاده کنیم؟

برای آنکه بتوانید در اینستاگرام استوری بگذارید، در ابتدا باید در صفحه اصلی اپلیکیشن اینستاگرام، بر روی تصویر خود که با علامت + در قسمت بالا/سمت چپ مشخص شده است، کلیک کنید.

با انتخاب عکس یا لوگوی خود در صفحه اصلی اینستاگرام، به بخش استوری هدایت می‌شوید.

ساخت استوری در اینستاگرام فوق‌العاده راحت است. در صفحه اصلی بر روی عکس پروفایل خود که در کنار یک علامت + قرارگرفته است، کلیک کنید یا انگشت خود را به سمت راست بلغزانید. در این حالت دوربین شما آماده عکس‌برداری می‌شود. سپس، با ضربه بر روی دایره سفیدرنگ، عکس بگیرید یا با نگه‌داشتن همین دکمه به مدت 10 ثانیه، فیلم بگیرید.

همچنین، اگر قصد دارید تصویری از پیش آماده شده را بر روی استوری خود قرار دهید، کافیست تا صفحه را به سمت بالا بکشید تا عکس‌های موجود در گالری تصاویر گوشی به شما نشان داده شود. به این ترتیب می‌توانید تصویر موردنظرتان را بر روی استوری اینستاگرام خود قرار دهید.

با فشردن دکمه سفید، استوری اینستاگرام شما ثبت می‌شود.

تاکتیک‌های بازاریابی برای ثبت استوری در اینستاگرام

طبق گزارش eMarketer، پلتفرم تجاری جدید اینستاگرام فقط در سال 2016، نزدیک به 1.5 بیلیون دلار درآمدزایی داشته است و انتظار می‌رود این میزان سود تا سال 2018 به 5 بیلیون دلار هم برسد. این بدین معناست که برندهای تجاری باید بر استفاده تجاری از اینستاگرام تمرکز کنند.

هشت روش رایج برای مطرح ساختن برند در اینستاگرام

با توجه به جامعه وسیع کاربرانی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند (بیش از500 میلیون کاربر)، استوری اینستاگرام به‌سرعت به‌عنوان بهترین انتخاب تجاری در حوزه محتوای 24 ساعته،‌ شناخته‌شده است. برخلاف اسنپ چت، اینستاگرام از پلتفرم تجاری پیچیده‌تری برای ارزیابی فعالیت برندها استفاده می‌کند.

طبق آمارهای تبلیغاتی اینستاگرام، 75? از کاربران اینستاگرام بعد از مشاهده یک پست، عملی مرتبط با آن انجام می‌دهند و این امر توجه بازاریابان را به خود جلب کرده است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تعداد برندهایی‌ که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، به 70.7? برسد.

مدت زیادی است که برندهای مشهور استفاده از قابلیت استوری اینستاگرام را آغاز کرده‌اند، اما نحوه استفاده از این فضای 24 ساعته برای نشر محتوا می‌تواند چالش زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی روش‌های جالبی خواهیم پرداخت که برندهای مختلف برای تولید محتوا در استوری خود استفاده می‌کنند:

یک چیز منحصربه‌فرد ارائه دهید

استوری می‌تواند یک روش بسیار خوب برای نمایش پیشنهاد ویژه یا حراج هفتگی محصولات شما باشد. زمانی که شما یک استوری در اینستاگرام ایجاد می‌کنید، فالوورهای شما در صفحه خانگی خود با پیغامی مواجه خواهند شد. این موضوع روی فروش محصول شما تأثیر خواهد گذاشت. ارائه پیشنهاد ویژه در استوری می‌تواند حس خاص بودن را به کاربر منتقل کند.

فالوورهای خود را پشت صحنه ببرید

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید در کاربر حس مشارکت و همراهی ایجاد کنید این است که از پشت‌صحنه‌ی سازمان خود عکس یا فیلم منتشر کنید. بدین ترتیب کاربر خودش را بخشی از برند شما حس می‌کند که می‌تواند تیم پشت‌صحنه و حتی شخصیت آن‌ها را بشناسد یا با محصولات و سرویس‌های شما آشنا شود. این محتوای 24 ساعته می‌تواند ارزشی معادل سایر محتواهای شما داشته باشد و چه‌بسا تأثیر این استوری بیشتر و پایدارتر خواهد بود.

بازدیدکنندگان را به وب‌سایت خود منتقل کنید

می‌توانید بر روی استوری اینستاگرام خود یک لینک قرار دهید و بازدیدکنندگان آن استوری را به مشاهده وب‌سایت، محصول، ویدیو، یا هر چیز دیگری که تمایل دارید، دعوت کنید. به‌محض اینکه کاربری بر روی این لینک کلیک کند، اینستاگرام آن شخص را به محتوای موردنظر منتقل خواهد کرد. این قابلیت، یکی از دلایلی است که اینستاگرام را نسبت به اسنپ چت، در عرصه تجارت و تبلیغات، متمایز کرده است.

در آینده مقاله‌ای درباره اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام منتشر خواهیم کرد.

از اخبار سایر برندها تیزر تهیه کنید

یکی دیگر از کارهای خلاقانه‌ای که برندها می‌توانند انجام دهند، استفاده از استوری اینستاگرام برای اطلاع‌رسانی یا هشدار درباره رویدادهای در حال اکران بر روی سایر پلتفرم‌ها مثلاً فیس‌بوک است. بدین ترتیب می‌توانید از رویدادها و اخبار سایر برندها، تیزر تهیه‌کرده یا حتی پیش‌بینی و نقدهایی را ارائه کنید.

محصول یا سرویس خود را به نمایش بگذارید

از استوری اینستاگرام برای نمایش محصول یا سرویس خود استفاده کنید. یک نمایش سریع، روش بسیار خوبی برای معرفی محصول یا ایجاد هیجان در رابطه با آخرین نسخه محصول است.

برای معرفی محصول خود با اینفلوئنسرها همکاری کنید

کار کردن با افراد معروف و بانفوذ در شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین روش‌های ارتباط با نسل جدید مصرف‌کنندگان است. برای مثال می‌توان از این افراد دعوت نمود تا با ارائه محتوای مناسب، از طریق استوری شما با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

در اسنپ چت، برای این کار باید اطلاعات ورود خود را به شخص مورد نظر بدهید، اما در اینستاگرام کافیست از فرد مورد نظر بخواهید تا در فضای شما قرار گیرد و یک عکس یا ویدیوی 10 ثانیه‌ای را به‌صورت مستقیم در استوری شما آپلود کند. استفاده از اشخاصی که قبلاً در فضای اینستاگرام مشهور شده‌اند، روش خوبی برای معرفی سازمان یا برند شما به این جامعه کاربری است.

شمارش معکوس قرار دهید

اگر قرار است از محصول جدیدی رونمایی کنید،یا یک رویداد خاص در پیش دارید، بهتر است از روش شمارش معکوس استفاده کنید. شمارش معکوس می‌تواند توجه مخاطبان را جذب کند و باعث روزشماری افراد شود. این کاربران مشتاق می‌شوند که هر چه بیشتر درباره این رویداد، اطلاعات کسب کنند. زمانی که موعد مقرر فرا برسد، مخاطبان شما با اشتیاق زیاد حاضر به مشارکت در این رویداد هستند.

سرفصل‌ها یا عنوان یک مطلب طولانی‌تر را مطرح کنید

برندهایی که وبلاگ یا شبکه فعالی دارند، می‌توانند در استوری اینستاگرام، فالوورهای خود را به بررسی آخرین پست‌ها در این وبلاگ تشویق کنند. در استوری خود، سعی کنید محتوای پست خود را منتشر نکنید و تنها به کاربران دلیلی بدهید تا پست‌های شما را مطالعه کنند. برای مثال، خواندن این پست چه ارزشی برای کاربر دارد؟ چه چیزی را یاد خواهد گرفت؟ مطمئن شوید در همان چند ثانیه به این سؤال‌ها پاسخ دهید.

استفاده از استوری اینستاگرام، در کنار پُست‌های روزمره، کمک می‌کند مخاطبان جدیدی را در همان پلتفرم به شبکه خود جذب کنید. به خاطر داشته باشید که استوری‌ها بیشتر می‌توانند مخاطبان جوان را تحت تأثیر خود قرار دهند زیرا این افراد به‌صورت مداوم در حال بررسی موبایل خود هستند.

درمجموع، هنوز برندهای جدیدی هستند که می‌توانند از قابلیت استوری در اینستاگرام بهره ببرند. به‌عبارت‌دیگر، این عرصه هنوز بازار رقابت بکری دارد و برندهای جدید، فرصت شناخته شدن را پیدا خواهند کرد. اینستاگرام، محیط مناسبی برای محک زدن ایده‌های جدید تبلیغات است چرا که اگر یک ایده شکست بخورد، به‌آسانی ناپدید خواهد شد!

نتیجه‌گیری

اینستاگرام بیش از 600 میلیون کاربر فعال دارد که باعث می‌شود آن را به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی تبدیل کند. همچنین، در حال حاضر اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ما ایرانی‌ها است. پس چرا نباید از این فرصت استفاده کنیم؟ برای بازاریابان شبکه اجتماعی، استوری اینستاگرام قابلیت جدیدی را به این شبکه افزوده است که باعث می‌شود حضور شما در این شبکه تقویت شود. باید به کاربران فعلی خود توجه کنید و درعین‌حال همیشه آماده جذب اعضای جدید باشید.

میزان درگیری شما با این نوع محتوا می‌تواند تعداد کاربران بیشتری را به سایت شما جذب کند. در مقابل، با رشد و معرفی قابلیت‌های جدید، کنترل اینستاگرام دشوارتر خواهد شد. با این حال، اینستاگرام ابزارهای مناسبی برای سنجش عملکرد کاربران در اختیارتان قرار داده است. با استفاده از این ابزارها به راحتی می‌توانید با کاربران اینستاگرام خود تعامل داشته باشید.

امیدواریم که خواندن این مطلب توانسته باشد، دلایل خوبی برای استفاده از قابلیت استوری اینستاگرام را در اختیارتان قرار بده و همچنین با استفاده از خدمات اینستاگرام شما میتوانید در مورد بازاریابی اینستاگرام مشاوره بیشتری از کارشناسان تیم رندبیت بگیرید .

منبع : نوین - رندبیت