سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحان سایت تبریز

نظر

موقعیت جغرافیایی شهرک خاوران تبریز

فاز یک خاوران تبریز که در حال حاضر بصورت تفکیکی و پیاده سازی شده بر روی نقشه موجود میباشد خود به سه بخش خاوران ، آذران و دهکده سلامت تفکیک شده است. آزادراه تبریز- زنجان به گونه ای از این منطقه عبورکرده که فاز یک خاوران را به دو نیم تقسیم کرده است .اگر فرض را بر این بگیریم که از تبریز به سمت زنجان حرکت میکنیم سمت راست ما دهکده سلامت و سمت چپ ما فاز یک خاوران نام گرفته است که این قسمت خود نیز به دو قسمت خاوران و آذران تبریز تقسیم بندی شده اند.

اگر بخواهیم از سوی دیگر موقعیت این شهرک را بررسی کنیم وقتی که از تبریز به سمت باسمنج حرکت میکنیم در سمت راست ما قسمتی از فاز یک خاوران تبریز و قسمت آذران تبریز قرار دارد جاده زرنق را که دروسط جاده تبریز باسمنج قرار دارد را یک خط منصف در نظر بگیریم ساختمان شهرداری منطقه 9 تبریز در همجواری جاده زرنق و در قسمت فاز یک شهرک خاوران تبریز قرار گرفته است.

Image result for ?شهرک خاوران تبریز?‎

شهرک خاوران تبریز از ابتدا تا تفکیک

وقتی که منطقه خاوران تبریز بدلیل دارا بودن زمین های بکر و موقعییت جغرافیایی عالی ایده طرح ایجاد مدرن ترین شهرک کشور را در ذهن مسئولین ایجاد کرد پس از بررسی های لازم  و مکرر از هر نظر این ایده بصورت طرح برای تصویب به مراتب بالاتر ارائه گردید که پس از تصویب و موافقت با طرح شهرک خاوران تبریز، منطقه خاوران تبریز تحت نظارت شهرداری منطقه 9 تبریز در امد، لذا شهرداری این منطقه در ابتدا اقدام به تملک زمین های خام از مالکین اولیه کرد.بدین صورت که در قبال هر زمین امتیازی ( در ادامه به توضیح امتیاز خواهیم پرداخت ) در اختیار مالکین قرار داد توافق بدین صورت انجام گرفت  که هر امتیاز معادل 190 متر مربع در نظر گرفته شد یعنی اگر شخصی زمینی به اندازه 570 مترمربع داشته باشد از طرف شهرداری 3 امتیاز بهمالک زمین تعلق میگیرد.که این امتیازات بعد از اماده سازی اراضی برای بهره برداری و پیاده سازی بر روی نقشه  تفکیکی شهرک خاوران تبریز در اختیار شهرداری قرار میگیرند  و شهرداری موظف است که به ازای هر امتیاز زمینی مطابق امتیاز مالکین اولیه پس از دریافت هزینه اماده سازی  در اختیار انها قرار دهد.شهرداری بنا به قرارداد اولیه بسته شده موظف به این است که در قبال هر دو امتیازیک قطعه مشخص و تفکیک شده در اختیار مالکین قرار دهد.پس ازواگذاری اراضی به ازای هر امتیاز، قطعاتی باقی مانده است که شهرداری منطقه 9 تبریز این اراضی را به تعاونی های مسکن ارگان های مختلف از جمله ماشین سازی ، موتوژن ، برق ،تراکتورسازی و.... با انعقاد قراردادی بین خود و تعاونی های مسکن واگذار کرد.

بخش فاز یک  خاوران تبریز مختص تعاونی های ماشین سازی ، موتوژن ، برق ، تراکتور سازی ، علوم پزشکی و فرهنگیان میباشد که این اراضی مستقیم زیر نظر تعاونی های مسکن میباشند.منطقه آذران تبریز زیر نظر شهرداری منطقه 9 تبریز میباشد و اراضی موجود در این بخش برای تعدادی از تعاونی های مسکن مانند علوم پزشکی ، موتوژن ، کارکنان دولت و تبلیغات اسلامی میباشد.

قیمت گذاری در خاوران تبریز

قیمت زمین در خاوران تبریز به عواملی بستگی دارد که میخواهیم در این بخش به این عوامل بپردازیم.

  1. متراژ قطعات : اکثر متراژها در شهرک خاوران تبریز از 300 متر مربع بیشتر است و تقریبا نزدیک به 1% یا 2% ازکل قطعات زیر 300 مترمربع میباشد.در خاوران تبریز اگر متراژ قطعه بیشتر باشد بدلیل پایین امدن قدرت خرید قیمت پایین تر خواهد بود.
  2. موقعیت قطعه : اینکه قطعه موردنظردر نقشه در چه موقعیتی قرار گرفته است مورد مهمی میباشد.اینکه قطعه در ابتدای کوچه باشد ، دسترسی آسان به مدرسه ،وسایل نقلیه عمومی و یا مرکز شهرک را داشته باشد ، برای ساخت و ساز اماده سازی شده است یا نشده است، وجود یا عدم وجود انشعابات در محل و عوامل دیگری که در قیمت قطعه تاثیر گذار خواهد بود.
  3. سهم یا کل بودن زمین مورد نظر : در اینجا ما دو نوع قطعه داریم :
  • قطعه ای که برای یک شرکت بوده است و تعاونی مسکن آن شرکت این قطعه را بنا به نیاز و درخواست کارکنان این قطعه را بین چند نفر تقسیم کرده است و به هرکس به میزان سرمایه ای که داده است سهمی از یک قطعه را واگذار کرده است که این یک نوع از خرید و فروش سهم میباشد.
  • مورد بعدی قطعه ای است که برای یک شخص میباشد و فرد تصمیم به فروش قطعه میگیرد که میتواند این قطعه را هم بصورت قطعه کامل بفروشد و هم به صورت سهم سهم . که بدلیل بالا بودن قیمت کل قطعه و پایین امدن تقاضا در این مورد ، فروشنده بیشتر راقب به فروش سهم سهم از قطعه خود میباشد تا براحتی بفروش برساند.
  1. نوع کاربری قطعه : شهرداری منطقه 9 تبریز نسبت به نوع کاربری مثلا : درمانی ، آموزشی ، تجاری و یا ورزشی تعرفه های قیمت متفاوتی ارائه داده است که به نسبت کاربری متفاوت است.
  2. پیشرفت ساخت و ساز در منطقه مورد نظر : دربعضی مناطق خاوران تبریز بدلیل وجود انشعابات لازم در منطقه و ساخت و ساز چشم گیر و وجود سکونت در بعضی مناطق در خرید قطعه بسیار مهم است و این در صورتی است که در آذران تبریز بدلیل تاخیر در آماده سازی و عدم وجود انشعابات لازم و عدم وجود ساخت و ساز چشم گیر در این منطقه به مراتب قیمت کمتر از شهرک خاوران تبریز میباشد.

انواع خرید در شهرک خاوران تبریز

به سه شکل میتوان در این شهرک سرمایه گذاری کرد :

  1. امتیاز : ابتدا قبل از هرچیز به مختصر توضیحی در خصوص امتیاز میپردازیم که اینگونه میتوان این قضیه را توضیح داد که امتیاز یک نوع قرارداد است بین مالک و خریدار که مالک موظف بر این است که بنا بر قرارداد و توافق نامه زمینی معادل قرارداد به سرمایه گذار واگذار کند.همانگونه که در بخش اول اشاره شد شهرداری منطقه 9 زمین های مالکین اولیه را با واگذاری امتیاز برای آماده سازی اراضی برای ساخت و ساز به تملک خود دراورد.و طبق قرارداد بسته شد به ازای هر امتیاز 190 متر مربع بعدازآماده سازی باید واگذار گردد. اگر شخصی سرمایه ای مابین 5 تا 100 میلیون تومان داشته باشد پیشنهاد ما خرید امتیاز از فاز یک یا دو خاوران میباشد.
  2. سهم : سهم یعنی یک قطعه را 5 نفر، 8 نفر یا بیشتر باهم خریداری کنند و هر شخص به ازای مقدارسرمایه ای که میدهد از آن قطعه سهیم میشود و این افراد بصورت شریکی از یک قطعه بهرمند میشوند این در صورتی است که اگر تصمیم به ساخت و ساز گرفته شود در این قطعه گرفته شود باید تمام مالکین رضایت داشته باشند در غیر این صورت ساخت و ساز غیر ممکن است ولی در هنگام فروش سهم فقط مالک خود سهم میتواند اظهار نظر کند.افرادی که سرمایه ای که  در نظر گرفته اند مابین 100 تا 700 میلیون تومان است میتواند یک سهم از قطعات خاوران را سهیم شوند.
  3. قطعه : وقتی شخص سرمایه گذار تصمیم به سرمایه گذاری بیش از 700 میلیون تومان را دارد میتواند یک قطعه از زمین های تفکیک شده از فاز یک خاوران تبریز را خریداری کند و مقدار سرمایه در نظر گرفته شده به نسبت موقعیت قطعه مابین 700 میلیون تا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان متغییر میباشد.که عوامل ذکر شده در بالا در این نوسان قیمت تاثیر بسزایی دارد.

منبع : شهرک خاوران تبریز